انجمن تخصصی و آموزشی دیش ست DISH SAT
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

مشکلات وایمکس ایرانسل و کندی خدمات اینترنت

Go down

 مشکلات وایمکس ایرانسل و کندی خدمات اینترنت Empty مشکلات وایمکس ایرانسل و کندی خدمات اینترنت

Post  Alireza 4/11/2012, 3:44 pm

مشكلات وایمكسی برای مشتریان ایرانسل/ كندی خدمات اینترنت پرسرعت!
فناوری اینترنت پرسرعت بی سیم - وایمكس-
كه هم اكنون از سوی اپراتور ایرانسل عرضه می شود مشكلاتی را برای كاربران
آن به وجود آورده است كه نظارت بیشتر نهادهای مسئول در این حوزه فناوری
اطلاعات و ارتباطات و رفع مشكلات از سوی این اپراتور را می طلبد.

هم اكنون "وایمكس" به یكی از
پرطرفدارترین فناوریهای موجود در جهان برای توسعه اینترنت پرسرعت تبدیل شده
به گونه ای كه بعضی از شهرهای بزرگ جهان با این فناوری توانسته اند پوشش
كاملی را برای دسترسی به اینترنت شهروندان در هر نقطه ای كه باشند فراهم
كنند.
در كشور ما نیز كه امكانات فیبرنوری تا داخل منازل وجود ندارد و سیستم های
ADSL نیز موفقیت چندانی نداشته اند اگر بگوییم دسترسی از طریق وایمكس یكی
از اساسی ترین ابزار مورد نیاز شهرهای الكترونیكی است بیراه نگفته ایم.
بنابراین تلاش برای راه اندازی فناوری وایمكس در كشور یكی از راههای اساسی
افزایش ضریب نفوذ اینترنت و فراگیر شدن این تكنولوژی محسوب می شود.
تا قبل از واگذاری امتیاز بهره برداری از این فناوری در كشور گفته می شد
اشكالاتی كه در توسعه اینترنت پرسرعت با سیم (ADSL) در ایران وجود داشته و
عموما از جانب شركت مخابرات پیش می آمده دیگر در سیستمهای وایمكس وجود
نخواهد داشت چرا كه برای ارائه سرویس ADSL حتما شركتها باید وارد فضای
متعلق به مخابرات می شدند كه به آنها نیز این اجازه داده نمی شد و یا
محدودیت های زیادی در این زمینه وجود داشت اما در وایمكس این الزام وجود
ندارد و اپراتورهای آن می توانند كاملا مستقل از مخابرات عمل كنند.
اما در حال حاضر با وجودی كه اپراتور وایمكس ایرانسل موفق شده در موعد مقرر
این سرویس را در 10 شهر كشور راه اندازی كند وجود برخی نارسایی ها و
ناهماهنگیها از سوی این اپراتور و مسئولان نظارتی سبب شده تا مشتریان و
كاربران این فناوری آنچنان كه باید از آن راضی نباشند.
توجه به این نكته نیز ضروری است كه فناوری وایمكس هم اكنون تنها از سوی
اپراتور ایرانسل عرضه می شود و ارائه سرویس سه اپراتور دیگر دارای مجوز
فعالیت آنچنان محسوس نیست. به همین دلیل خبرگزاری مهر مشكلات متقاضیان این
اپراتور را مورد بررسی قرار داده است.

داستان تكراری ورود فناوریهای جدید به كشور

داستان فناوری وایمكس ما را به یاد سالهای اولیه ورود تلفن همراه به كشور و
در دست گرفتن گوشی های بزرگ موبایل از سوی افراد معدودی می اندازد كه حاضر
بودند ریسك استفاده از فناوری جدید و مشكلات ناشی از آن را بپذیرند.
استفاده از فناوری تلفن سیار به حدی جذاب بود كه در كمتر از یك دهه توانست
با تمام نارسایی هایی كه هنوز هم به اتمام نرسیده محبوبیتی خاص در میان
اقشار مختلف جامعه پیدا كند كه استفاده بیش از 53 میلیون نفر در كشور نمود
بارزی بر این ادعا است اما وضعیت وایمكس تا حدودی متفاوت است چرا كه
كاربرانی می خواهند از این فناوری استفاده كنند كه به نوعی با اینترنت آشنا
هستند و درصددند تا طعم استفاده از اینترنت بدون سیم را با سرعت دسترسی
بالا و كیفیت به مراتب بهتر از اینترنت دایل آپ و ADSL بچشند.
هم اكنون برخی كاربران اینترنت برای رسیدن به این خواسته با مشكلاتی
مواجهند كه به عقیده كارشناسان به عدم پشتیبانی مناسب اپراتور سرویس دهنده،
نحوه عملكرد نظارتی سازمان تنظیم مقررات به عنوان نهاد متولی نظارت بر
بازار و دست آخر نیز نبود اطلاع رسانی لازم برای كاربران مربوط می شود.
به اعتقاد كارشناسان مهم ترین شرطی كه می تواند باعث موفقیت فناوری وایمكس
شود اطلاع رسانی به موقع و تلاش در جهت ارزان بودن خدمات آن است كه اپراتور
ایرانسل به عنوان یكی از چهار اپراتور وایمكس توانسته تا حد قابل توجهی
این بخش را به مرحله اجرا درآورد و سرویس های خود را با قیمت بسیار پایین
تر از دیگر اپراتورهای دیتا در كشور ارائه دهد. اما با این وجود شواهد نشان
می دهد كه برخی مشتركان وایمكس از خدمات این اپراتور راضی نیستند و
معتقدند وایمكس نیز مانند ADSL و دایل آپ نتوانسته خدمات اینترنت را با
دسترسی آسان و ارزان در اختیارشان قرار دهد.

پشت خط بمان تا به اولین اپراتور وصل شوی!

یكی از مشكلاتی كه هم اكنون كاربران و متقاضیان وایمكس ایرانسل با آن مواجه
هستند دسترسی به مركز تماس مشتریان این اپراتور و سیستم پاسخگویی این شبكه
است كه اگرچه این مركز به صورت شبانه روزی و 24 ساعته دایر است اما گله
مندی برخی از مشتركان را به همراه داشته است.
بررسی ها نشان می دهد كه مدت زمان انتظار برای پاسخگویی اپراتورهای مركز
تماس ایرانسل و عدم تسلط كافی برخی از این اپراتورها برای ارائه توضیحات و
پاسخ به برخی ابهامات مورد نظر از جمله مواردی است كه كاربران نسبت به آن
شكایت دارند.
متقاضیانی كه تماس با مركز شبانه روزی وایمكس ایرانسل را به عنوان راهی
برای ارائه تقاضای ثبت نام انتخاب می كنند باید دقایق زیادی را منتظر
بمانند تا به اولین اپراتور آزاد این سرویس متصل شوند. البته دراین مورد
گفته می شود كه تنها هزینه تماس یك دقیقه برای تماس گیرنده محاسبه می شود
اما با این وجود همین مدت انتظار نیز برای متقاضیان بسیار طاقت فرسا است.

آیا اینترنت بی سیم در عرض یك هفته به منازل شما می آید؟

برخی از كسانی كه سرویس وایمكس ایرانسل را خریده اند و یا به نوعی در شرف
خریدن این سرویس قرار دارند معتقدند كه نمایندگی های فروش وایمكس ایرانسل
در بحث ثبت نام و زمان دریافت سرویس با متقاضیان همكاری نمی كنند و این
مسئله باعث شده تا متقاضیان این سرویس برای دریافت آن زمان زیادی را در
انتظار بمانند.
سردرگمی های برخی متقاضیان پس از پرداخت مبلغ مورد نظر خطوط وایمكس و عدم
راه اندازی این سرویس از سوی اپراتور از جمله مواردی است كه از سوی
متقاضیان به آن اشكال وارد می شود و با وجودی كه گفته می شود خطوط وایمكس
ایرانسل یك هفته پس از پرداخت مبلغ راه اندازی اولیه نصب می شود اما برای
برخی كاربران این امر اتفاق نیافتاده است و فعال سازی این سرویس بیش از یك
هفته به طول می انجامد.

استفاده از مودم های پشت بامی از سر ناچاری

عدم اطلاع رسانی مناسب در پوشش شبكه وایمكس از سوی سیستم پاسخگوی ایرانسل
از دیگر مواردی است كه باعث نارضایتی مشتركان شده است به گونه ای كه برخلاف
انتظار متقاضی عدم پوشش مناسب این شبكه رادیویی باعث می شود مشترك به
ناچار از مودم های پشت بامی (Out door) كه قیمتی به مراتب گرانتر از مودم
های داخلی دارند استفاده كند.
برخی خریداران وایمكس می گویند كه ایرانسل ابتدا مودم داخلی ارزان قیمت را
به ما پیشنهاد می دهد اما در زمان نصب به دلیل عدم پوشش دهی تغییر موضع
داده و نوع مودم دیگری را به ما پیشنهاد می دهد كه به ناچار مشترك باید
نسبت به خرید آن با هزینه بیشتر اقدام كرد.
هم اكنون مودم داخلی وایمكس 69 هزار و 900 تومان، مودم پشت بامی 199 هزار و
900 تومان و مودم وای فای ایرانسل كه قابلیت اتصال 4 پورت برای شبكه، نوت
بوك، پی سی و موبایل را دارد به قیمت 99 هزار و 900 تومان فروخته می شود كه
به غیر از مودم پشت بامی دو نوع دیگر قابلیت جابجایی خواهند داشت.
برخی كاربران وایمكس می گویند تا زمانی كه ایرانسل در بازار وایمكس رقیبی
نداشت و به تنهایی این بازار را در اختیار گرفته بود مشتریان مجبور بودند
تنها از این شركت مودم تهیه كنند اما در حال حاضر كه دیگر اپراتورها نیز
وارد بازار شده اند خرید مودم به عهده متقاضی نیز گذاشته می شود.

هزینه هایی كه بابت نصب مودم از متقاضی گرفته می شود!

برخی خریداران وایمكس از دریافت مبالغ اضافه از سوی برخی كارشناسان وایمكس و
نصابان سرویس خبر می دهند و می گویند بابت نصب مودم چندین بار به نصاب
هزینه پرداخت كرده اند. این در حالی است كه طبق اعلام شركت ایرانسل هیچ
گونه مبلغی بابت نصب و راه اندازی سرویس در محل نباید از خریدار اخذ شود
چرا كه این هزینه كه مبلغ 8 هزار تومان است در اولین قبض پرداختی مشترك
محاسبه می شود.
یكی از كاربران وایمكس ایرانسل در این باره گفت: نصاب شركت ایرانسل كه برای
راه اندازی مودم به منزل ما مراجعه كرده بود به دلیل عدم آنتن دهی در زمان
موردنظر موفق به نصب خط نشد اما 8 هزار تومان پرداخت شد. نصاب نیز برای
تكمیل فعالیت خود تنها حضور در خارج ساعت كاری را پیشنهاد داد تا بتواند
مبلغی نیز مجددا دریافت كند.

این سرویس در سبد خانوار شما جای می گیرد؟

ایرانسل در اوایل تیرماه و به صورت ناگهانی قبل ازآنكه رقیبی وارد عرصه
وایمكس شود قیمت اینترنت وایمكس خود را به طرز قابل توجهی كاهش داد تا این
سرویس در سبد خانوار جای گیرد. این امر اگرچه به ظاهر بسیار مقبول و مورد
توجه است اما منتقدان معتقدند كه این اپراتور برای جذب مشترك و رقابت با
دیگر اپراتورهای وایمكس قیمت سرویس خود را كاهش داده است.
هم اكنون اینترنت وایمكس ایرانسل با دسترسی 128كیلوبیت بر ثانیه ماهانه 9
هزار تومان است و اینترنت 512 كیلوبیت بر ثانبه در یك دوره 6 ماهه ماهی 48
هزار تومان خواهد بود. همچنین اینترنت وایمكس 1 مگابیت در ثانیه یك ماهه با
دانلود نامحدود 79 هزار تومان و 2 مگا 125 هزار تومان است.
گفته می شود كه صورتحساب قبوض مشتركان وایمكس ایرانسل در دو نوع پیش
پرداختی و پس پرداختی عرضه می شود كه مشتركان می توانند به صورت آنلاین و
یا از طریق كارت شارژ سیمكارتهای ایرانسل نسبت به پرداخت صورتحساب خود
اقدام كنند.

وایمكس می رود كه جای ADSL را بگیرد

هر فناوری در بدو ورود خود با مشكلات بسیاری روبرو است كه تامین زیرساخت
های لازم برای توسعه شبكه وایمكس كشور نیز یكی از نگرانیهایی است كه نسبت
به این فناوری وجود دارد به نحوی كه بسیاری از فعالان این عرصه خواستار
تهیه تجهیزات مناسب برای توسعه وایمكس هستند.
افزایش پهنای باند مورد نیاز اپراتورهای وایمكس از دیگر نگرانی هایی است كه
وزارت ارتباطات و نهادهای تصمیم گیر باید به آن بیندیشند. در همین حال
برداشتن محدودیت فعلی سرعت اینترنت برای كاربران از جمله مسائلی است كه
موفقیت وایمكس را بی تردید تحت تاثیر قرار خواهد داد.
كارشناسان معتقدند با وجودی كه وایمكس محدود به مكان نبوده و نیازمند به
ظرفیت مركز مخابرات و خط تلفن نیست به راحتی و به سرعت می تواند از سد ADSL
بگذرد و ضریب نفوذ اینترنت را بزودی افزایش دهد.
با این حال آنچه كه در این میان از سوی كارشناسان به آن انتقاداتی وارد است
به عدم نظارت شفاف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عملكرد این
اپراتور و دیگر اپراتورهای وایمكس مربوط می شود چرا كه كاربرانی كه با
مشكلاتی در نحوه دریافت سرویس خود روبرو هستند هم اكنون هیچ اطلاعی از نهاد
نظارتی این بخش ندارند و نمی دانند كه برای اعلام شكایت باید به كجا
مراجعه كنند.
Alireza
Alireza

Posts : 252
Join date : 2012-10-30

Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum